Triumph 400 Forum banner

Motor "tikt" luidruchtig stationair - Heeft iemand anders dit probleem?

19 reading
8.8K views 37 replies 14 participants last post by  4Speedy4Single  
#1 ·
Het gebeurde op de dag dat ik de dealer verliet.... Met 1 mijl op de motor. Het oliepeil is goed, zo niet een beetje overvol.
Klinkt alsof de klepspeling te los is op een van de kleppen...
Hoort iemand anders dit op zijn motor?

Bedankt bij voorbaat voor alle hulp of suggesties!

#2 ·
Ik heb vanavond mijn 400 X gestart en geen getik gehoord dat ik als zodanig zou willen bestempelen. Ik zou ermee teruggaan en een monteur ernaar laten luisteren.

#4 ·
Ja....Hij gaat terug naar de werkplaats. Ik heb 600 mijl met de motorfiets gereden in 2 weken! Het geluid lijkt erger te worden. Zoals een timing/pre-detonatie gefladder tussen de schakelingen. Ze vertelden me om wat kilometers op de motor te zetten...Tijd voor de eerste servicebeurt. Ik zal een update plaatsen nadat dat gedaan is. Een olieverversing zal dit geluid niet wegnemen, dat kan ik je wel vertellen. Als de dealer me weer vertelt "Zo klinken ze nu eenmaal" dan bel ik Triumph en laat ik hen het uitzoeken.

#5 ·
Ja....Hij gaat terug naar de garage. Ik heb 600 mijl met de motorfiets gereden in 2 weken! Het geluid lijkt erger te worden. Zoals een timing/pre-detonatie gefladder tussen de versnellingen. Ze vertelden me om wat kilometers op de motor te zetten...Tijd voor de eerste service. Ik zal een update plaatsen nadat dat gedaan is. Een olieverversing zal dit geluid niet wegnemen, dat kan ik je wel vertellen. Als de dealer me weer vertelt "Zo klinken ze nu eenmaal", dan bel ik Triumph en laat ik ze het uitzoeken.
Als ze je vertellen "zo klinken ze nu eenmaal", zou ik ze een gloednieuwe van de vloer laten halen en hem starten en kijken of hij hetzelfde klinkt.

• Like
Reactions: Kalnwi
#9 ·
De wetgeving inzake ondeugdelijke producten verschilt waarschijnlijk per staat, maar hier in North Carolina vallen motorfietsen eronder. Ik vermoed dat de wetgeving inzake ondeugdelijke producten van toepassing is op motorfietsen in alle staten, maar je zou de staat waarin je je bevindt en de staat waarin je de motor hebt gekocht moeten controleren als deze buiten je thuisstaat is gekocht.

Dat gezegd hebbende, heb je twee jaar garantie. Zorg ervoor dat je alle correspondentie met de dealer documenteert. Probeer alles wat ze zeggen op schrift te krijgen. Aangezien je motor anders klinkt dan een nieuwe in de showroom, noteer je het verschil in geluid. Lijkt mij een vrij duidelijke zaak, maar ik ben een ingenieur, geen advocaat. Je zou ook een andere Triumph-dealer in de buurt kunnen proberen en kijken of ze de kleppen kunnen meten, als dat überhaupt mogelijk is bij deze motoren. De eerste keer dat ik de kleppen van mijn TW200 deed, deed ik ze verkeerd en man, wat waren ze luid. Ik heb hem weer uit elkaar gehaald en opnieuw gemeten en de fout van mijn wegen gezien. Misschien kun je iemand vinden die de openingen kan meten zonder de garantie ongeldig te maken. Zeg hen dat er discussie over is op internet en dat het tijd is dat ze bewijzen dat de motor correct draait, anders plaats je hun naam en locatie. Ik zou zeker niet naar hen toe gaan als ik wist wie ze waren.

#10 ·
Het deed dit de dag dat ik de dealer verliet....Met 1 mijl op de motor. Oliepeil is goed, zo niet een beetje overvol.
Klinkt alsof de klepspeling te los is op een van de kleppen...

Hoort iemand anders dit op hun fiets?

Alvast bedankt voor alle hulp of suggesties!
Een ounce per gallon Marvel Mystery Oil. Mogelijk krijgt de bovenste cilinder niet helemaal genoeg olie.

#13 ·
Zou het getik kunnen kloppen? Misschien een brandstof met een hoger octaangehalte proberen voor een tank of 2 en kijken of het geluid verdwijnt.

#15 ·
Normaal gesproken is het prima, maar ik las vanmorgen de handleiding en kwam dit tegen op pagina 48 van de Amerikaanse handleiding:

“Als ‘kloppen’ of ‘pingelen’ optreedt bij een constante motortoerentalsnelheid onder normale belasting, gebruik dan een ander merk benzine of benzine met een hoger octaangetal.”

Zeker het proberen waard. U kunt ook octaanadditief kopen bij lokale auto-onderdelenwinkels die u ook kunt toevoegen aan een tank met gewone 87 octaan.

#18 ·
Ik heb er vandaag 93 octaan in gedaan en ben er een paar kilometer mee op de snelweg geweest. Helemaal geen verandering....
Nu weet je dat hij niet klopt. Het zijn waarschijnlijk de klepstoters die afgesteld moeten worden.

Het is misschien niet moeilijk om de klepstoters af te stellen. Je zou de servicehandleiding moeten raadplegen om te zien wat er nodig is. Misschien gewoon de klepspeling meten en dan de dealer laten afstellen. Ik heb onlangs de klepstoters van mijn TW200 afgesteld en het was niet moeilijk. Het duurde even omdat ik 10 keer heb gemeten en afgesteld, maar als je alleen meet, zou het vrij snel moeten gaan. Tenzij je de motor uit elkaar moet halen om erbij te kunnen…

#26 ·
Mijn Speed 400 is niet de stilste motor die er is, maar toen ik het bij de 600 mijl service noemde, vroegen ze wat mijn vorige motor was - het was een Honda CB500X, en ik kreeg het antwoord "het is geen Honda naaimachine, alle Triumphs klinken zo".

We zullen zien, hij gaat geweldig, maar lijkt me zeker luidruchtig..... :unsure:

#27 ·
Bedankt voor de reactie. Ze vertelden me hetzelfde toen ik voor het eerst klaagde. Ik denk dat het deel uitmaakt van het "Dealership" klantenservice trainingsprogramma!....

Dus, als dat hun houding is, zal ik mijn Triumph blijven rijden tot de garantie van 2 jaar verloopt. Dan zal ik hem inruilen voor een Honda NX500, met een extra cilinder en dat normale "naaimachine" geluid... Dit wordt mijn laatste Triumph vanwege de slechte reactie van Triumph Tech Support en de dealers hier in Connecticut....

#33 ·
Ik probeer nog steeds te beslissen of ik overgevoelig ben..... maar er is absoluut een metalen ring op de over-run op een gesloten gashendel.... :unsure:
Hmmm..... Ik heb net een YouTube-video bekeken van een rijder die de Speed 400 test - klonk hetzelfde als die van mij! ;)